Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Operai fogalmak

2016.05.29

Operai fogalmak

Ária: 4 részes – 1. bevezető recitativo (scena): megalapozza a drámai szituációt

                          2. cantabile

  3. tempo di mezzo: szabad formájú, hosszúsága a drámai szituációnak 

     megfelelően változik. Gyakran kórus vagy együttesek is vannak benne.

  4. gyors cabaletta: két részes – kórus + coda

Banda: színpadi háttérzenekar, amit a 1820-30-as évektől kezdtek így nevezni. Nem a

Színház szokásos zenekarába tartozott, hanem külön szerződtették (pl. katonazenekarból). A szerző nem írta le a szólamokat partitúraszerűen, a szólamok felrakása az együttes vezetőjére volt bízva.

Cavatina: 18.- 19. sz.-ban lírai, dalszerű ária. Rövidebb, mint a nagyária.

Gesamkunstwerk: összművészeti alkotás. Wagner művészeti törekvéseivel összekapcsolódó

fogalom. A zenedrámában elválaszthatatlan kapcsolat van szó és hang, dráma és zene, mozdulat és cselekmény között.

Melodramma: a) 18-19.sz.-i német zenés dráma

                        b) a 19. sz.-i Itáliában az opera általános elnevezése

                            (pl: Verdi: Macbeth, Rigoletto, Álarcosbál)

Nadrágszerep: a 18-19. sz.-i operában gyakran a fiatal fiú szerepét nő játszotta.

(pl: Mozart: Figaro házassága – Cherubino; Verdi: Álarcosbál – Oscar)

Prima donna: az opera vezető női szereplője

Primo uomo: az opera vezető férfi szereplője

Sinfonia: 1800 után a jelentése alapvetően NYITÁNY, amit az operához alkalmaztak.

Vezérmotívum: Wagner operáiban az a központi motívum, ami egy tárgyhoz vagy

fogalomhoz kötődik, és változatlanul, vagy némileg módosított

alakban többször visszatér a mű folyamán.